ŚLADY NASZYCH STÓP

2 dorośli, 2 dzieci

Pokonana odległość:

7000 km

Podróż rozpoczęliśmy od najdłuższego odcinka, jaki pokonaliśmy w czasie całej wyprawy. Z Torunia dotarliśmy w okolice Rygi na Łotwie.

Kolejny etap to podróż drogą Via Baltica do stolicy Estonii Tallina. Droga trochę w remoncie, ale dało się podróżować.

Po noclegu na najdziwniejszym placu kempingowym, jaki mieliśmy okazję w czasie wyprawy odwiedzić - pole to zlokalizowane jest pomiędzy blokami na wyasfaltowanym placu niedaleko centrum i portu w Tallinie, promem dostaliśmy się do stolicy Finlandii Helsinek.

Kolejny postój na nocleg do okolice miejscowości Jyvaskyla, trochę za bardziej znanym Lahti, gdzie na niewielkim kempingu nad jeziorem dominował spokój, warunki zupełnie odmienne od tych w Tallinie.

Następnie plan noclegu zakładał zatrzymanie się w Rovamieni, w niedalekim sąsiedztwie od wsi z siedzibą Św. Mikołaja. Tu niestety spotkała nas niemiła niespodzianka - pod adresem wskazanym w zestawieniu z Adrii nie było kempingu. Na szczęście niedaleko dzięki Google zlokalizowaliśmy inny, nad samą rzeką przepływającą przez Rovamieni .

Wizyta u Św. Mikołaja na kręgu polarnym i dalsza podróż na północ - wjechaliśmy w końcu do Norwegii i pierwszy nocleg w okolicach miejscowości Karasjok. Stąd było już całkiem blisko na Nordkapp. W końcu słońce dało o sobie mocniej znać a jego obecność przez całą dobę- białe noce- wcale nam nie przeszkadzała.

Kolejnego dnia dojechaliśmy na Nordkapp - sam wjazd kosztował bardzo dużo, a warunki atmosferyczne- silny wiatr, mgła i temperatura w okolicach 8 st. C nie za bardzo letnie- sprawiały, że obawialiśmy się, iż niczego nie zobaczymy. Mgła robiła swoje. Na szczęście postanowiliśmy przygotować posiłek i po obiedzie okazało się, że wiatr rozwiał mgłę i mogliśmy zobaczyć piękno i surowość tej najdalej wysuniętej na północ części Europy. Uciekliśmy po kilku godzinach spędzonych na Nordkapp do miejscowości Alta, oddalonej o trochę o ponad 200 km od Nordkappu.

W miejscowości  Alta klimat był zupełnie inny - temperatura ponad 20 st. C i słońce.

Z Alty dotarliśmy na Lofoty do okolic miejscowości Slvolvaer. Podróż między wyspami połączonymi mostami warta zaliczenia.

By skrócić dalszą drogę postanowiliśmy przepłynąć promem z Lofotów z miejscowości Slolvaer do Skutvik, ale okazało się, że poranny prom nas nie zmieścił. Pojechaliśmy więc na kolejną przeprawę- około 60-70 km z powrotem na północ do miejscowości Lodingen skąd już bez problemu dotaliśmy promem do Bognes.

Dalsza droga w stronę do Geiranger to noclegi w okolicy Mo i Rana oraz Trondheim, gdzie zobaczyliśmy największą katedrę w Skandynawii i typową norweską zabudowę.

Do Geiranger dotaliśmy po południu po pokonaniu słynnej drogi Trolli - 11 serpentyn i podjazdy rzędu 10-11 st. nachylenia,  auto sprawowało się doskonale. Poza drogą Trolli, przy której jest podobno jedyny na świecie znak „Uwaga Trolle”, by dotrzeć nad fiord Geiranger musieliśmy pokonać również tzw. Drogę Orłów - równie krętą i pochyłą jak droga Trolli, tylko nieco szersza.

Na kempingu w Geiranger było mnóstwo aut i przyczep kempingowych - warto rozważyć nocleg na innych kempingach w okolicy - ale jako rekompensatę za ścisk mieliśmy okazję zaobserwować odpływający ogromy statek wycieczkowy - takie 11-12 pięter i być niedaleko centrum miasteczka czy wioski - żyje tam około 240 osób. Warto skorzystać z możliwości wycieczki małym stateczkiem lub katamarem po fiordzie - widoki niesamowite.

Po godzinnym rejsie po Geirangerfjord spakowaniu kampera rozpoczął się nasz powrót.

Kolejny nocleg gdy minęliśmy Oslo w okolicach miejscowości Moss- licha baza i bardzo drogo.

Kolejnego dnia zaplanowaliśmy dotrzeć do Danii - przejazd po autostradach przez Szwecję, najdłuższy most w Europie z Malmo do Kopenhagi i nocleg w okolicach przeprawy promowej Gedser- Rostock. Wieczorem udało nam się wykąpać w Bałtyku po stronie duńskiej- nawet woda była dość ciepła.

Ostatni dzień wyprawy- przeprawa promowa do Niemiec i podróż niemieckimi autostradami prawie do samego Torunia.